Aquest blog és un espai de debat, intercanvi d'impressions, activitats i opinions dels martorellencs de dalt, sobre les coses que pasen a Santa Maria de Martorelles i el seu entorn natural. Està obert a qualsevol que volgui aportar notícies i fotografies que ajudin a la convivència pacífica i independent.
dilluns, de març 4
UN PONT FET AMB LA FORÇA DEL POBLE
Pujant cap a Santa Mª de Martorelles i un cop deixat el nucli de cases de baix, girem un revolt i trobem un pont a mà dreta, abans d'enfilar la recta final.
Aquest és un pont magnífic fet d'obra que salva el torrent de les Canals abans de l'aiguabarreig amb altres torrents. Actualment és un pont de vianants que segueix el camí paral·lel a la carretera fins a dalt del poble, però semptre no ha estat així.
Té una alçada de 15 metres sobre el torrent engorjat, una llargada de 30 m. i 9.5m. d'ample, suficient per passar-hi dos vehicles a la vegada. Està construit amb pedra escantellada de les pedreres locals i maons d'argila -segurament de la bòbila d'en Mòlist a Martorelles-.
Aquest pont té una història peculiar que forma part del patrimoni popular dels martorellencs de Dalt.
Abans de construir-se l'actual carretera asfaltada, el camí des del Pla de Baix fins al poble de Dalt, més ben dit, fins al poble antic de Martorelles pujava més o menys seguint l'actual traçat fins a on hi ha Ca La Xica, i enfilava cap a la Torre dels Galls, després es desviava del camí de can Girona i seguia per sota Can Matons cap el cementiri i arribava al poble.
Als anys 1920 es va projectar una nova carretera asfaltada que havia d'arribar a Dalt el poble, pero les obres es van aturar a l'alçada de Ca La Mort o La Xica. A partir d'aquí seguia per l'antic camí de terra descrit aneriorment. Una de les causes sembla que era el cost econòmic de construir un pont per damunt del Torrent de les Canals.
Els habitants del nucli de Dalt es van sentir molestos per l'aturada de la nova carretera acabada el 1928. Aquesta va ser una de les causes -segons diuen-, de la segregació, a més del greuge discriminatori de la menor renda dels habitants de dalt. Els paletes i la gent del poble es van posar mans a l'obra, i van construir el pont a estones lliures, així com el nou traçat de la carretera fins dalt, encara que de terra. Una obra destacable tenint en compte els mitjans i la voluntat popular.
No va ser fins després del la Guerra Civil que les obres de la nova carretera van continuar fins a dalt, però sense aprofitar el pont construit, ja que es va obtà per fer un terraplè amb una petit túnel per salvar el torrent i el barranc.
Aquest antic i bell pont forma part de la memòria popular de Sta Mª de Martorelles i del patrimoni històric. Actualment forma part del sender-passeig que circula paral·lel a la carretera entre el nucli de dalt i el de baix -encara que manca un tram a la part de baix fins a les primeres cases.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada